En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 28 mars 2015

London baby!

Av Sara Modigh - 28 mars 2015 22:45

dag 1

Idag flög vi till London. Flyget skulle lyfta klockan tolv från Arlanda och vi visste inte alls hur mycket folk det skulle vara eller hur lång tid det skulle ta. Så vi var där två timmar innan. Men det var inte så mycket folk där. Men vi lyckades ändå stöta på min morbror på flygplatsen. Det var ju roligt.
Sedan satt vi en stund och pratade med Jakobs syster som skjutsade oss dit så vi kunde fördriva lite av tiden.
Efter passkontrollen kollade vi lite i butikerna och sen gick vi till gaten och väntade där. Allt gick faktiskt rätt smidigt.
Men själva flygresan var ganska obehaglig. Det var för varmt och kvavt i flygplanet och alla luftgropar framkallade min yrsel. Sen var det så trångt så man inte kunde röra sig så det blev rätt jobbigt MS-mässigt.
Tur att det inte var en så lång flygresa. Men vi fick i alla fall en gullig liten macka och lite äppeljuice att smaska på.

När vi sedan kom fram till flygplatsen fick vi först gå på en liten tunnelbana som flög oss till terminalerna och sen var det lång kö för att visa pass och ta sig till väskutlämningen.
Men allt gick ändå smidigt. Vi hittade våra väskor snabbt och sedan lyckades vi förvirra oss ut från terminalen och vi köpte oss varsitt busskort och kunde ta tunnelbanan till Hammersmith där Matilda mötte upp oss.
Vid det här laget höll jag på att dö av huvudvärk och vi skuttade ombord på en buss.
Där inne var det så varmt så jag trodde jag skulle förgås, eller i alla fall svimma eller spy. Men jag överlevde bussresan och när vi kom hem till Tildis fick jag en värktablett och så låg vi och pratade länge och tillslut försvann min huvudvärk. Då gick vi in till ett köpcenter där vi hittade en hamburgerrestaurang som vi åt på.

Det var trevligt men dyrt :P
Efter att vi ätit klart och betalat så gick vi runt inne i affärerna och kollade men allt är dyrt här i London.
Sen kände vi att vi skulle ta och gå och köpa lite frukostmat till nästa morgon så då hoppade vi på bussen och tog oss till en liten liten mataffär där vi lyckades köpa lite juice, yoghurt och bröd.
Sen gick vi hem och låg och pratade jättelänge ända tills det var dags att sova.

Dag 2
Den här dagen spenderades med att gå på stan. Så vi gick till busshållplatsen och åkte iväg. Jisses vad folk kör här i London.
Vi började med att åka till Primark där jag hittade lite fina kläder. Vi gick länge där inne.
Sedan åkte vi till Trafalgar square och tittade på alla statyer och de fina byggnaderna där. På vägen dit åkte vi igenom Piccadilly Circus så vi fick se den också.

Efter det så tog vi tunnelbanan till Hammersmith och herregud vad mycket folk det var. Alla stod som packade sillar och man blev ju nästan nermejad när man skulle av.
Men vi kom fram och vi kom av så vi kunde gå till Poundland där vi hittade lite roligt godis att prova.

När vi kom hem igen efter att ha vart inte och gått på stan i typ sex timmar lagade Matilda pannkakor till oss och sen satt vi och tittade på roliga youtubeklipp hela kvällen.

Dag 3

Idag begav vi oss till Camden och gick på marknaden där. Det var fullt med matstånd och massor med krimskrams överallt. Det var mycket folk där, men ändå inte så mycket som jag trodde att det skulle vara.
Vi gick runt och tittade på kläder, väskor och lite allt möjligt.
Sedan gick vi och blev fotograferade :)

Medans vi väntade på att få våra kort så gick vi till ett matstånd och åt lite pizza.

När vi ätit så gick vi runt lite till och när det gått en timme kunde vi hämta korten.
Dyrt som satan var det med de där bilderna men det var en rolig grej.

Efter det så åkte vi till Kings Cross och tittade på Harry Potter sakerna där. Det var ju lite av ett måste när man är en så stor Potternörd som jag.

Det var jättemycket folk där och väldigt litet och trångt.
Men hel klart värt att kolla på om man gillar Harry Potter.

När vi tittat klart åkte vi hem igen och vilade och tittade på film tillsammans. Vi kröp ihop i sängen tillsammans och tittade på Tammy. Jag tyckte inte den var så jättebra men jag gillar Melissa McCarthy.
När vi tittat klart var det dags att äta kvällsmat och vi gick bort och skulle köpa fish and chips och det var mer komplicerat än vi trodde haha. Det slutade med att vi fick mat för flera dagar. Portionsstorleken här jämfört med typ McDonalds i Sverige är typ tredubbelt så stora.

Så vi fick frysa in hälften av maten så vi kan äta den någon annan gång haha.

Så det var ju tur att det var gott.

Efter maten så satt vi alla tre och skrev en låt. Det var roligt tycker jag :)

Vem vet om ni någonsin får höra den.

Dag 4

Idag tog vi det ganska lugnt på morgonen och sedan vid lunchtiden tog vi oss in till The British Museum och tittade där. Jag hade väldigt mycket nervsmärtor så det var rätt jobbigt att gå runt. Men jag överlevde.
Vi tittade på massa saker och mumierna var väl det som var det mest intressanta tyckte jag.
Men jag kan inte direkt påstå att museum är något för mig.

Efter åt så åkte vi och tittade lite utanför Westminster Abbey och Big Ben, det var häftigt att se. Det är väldigt fint byggt och så otroligt stort.

Sedan tog vi oss över Themsen och gick mot London Eye där vi hittade ett Starbucks där vi åt lite lunch. Sen hade vi en och en halv timme som vi skulle spendera innan vi skulle till dungeons.
Så vi gick omkring i området och kollade i lite souvenirbutiker.
Men det var ett väldigt trist område. Men så hittade vi en karusell!

Det var kul att åka, även om vi kanske är lite för gamla ;)
Vi gick runt en stund till och hittade en spelarkad där vi fördrev ytterligare tid och sen satte vi oss utanför dungeons och väntade.

Det var jättekallt och blåsigt ute.
Vid halv sju var det dags för The London Dungeon
Vi fick gå in och ta på oss tjusiga hattar och sedan blev det lite drinkar.

Sen gick vi runt i mörkret och blev skrämda av allt möjligt. Vi fick gå runt i spegel- labyrinter och vi fick en hårklippning av Sweeney Todd, vi fick en liten paj hos Mrs Lovett, vi mötte Jack the Ripper och jag blev dömd till hängning av en domare.

Jag tyckte att London Dungeons var väldigt kul. Det var lagom läskigt så det blev en del skrik och skratt under kvällen som gick väldigt fort.

Det höll på i en timme så efteråt åkte vi hem och tog på oss myskläder och kollade på tv-serier tillsammans och sen åt vi nudlar mitt i natten :)

Dag 5

Idag har vi gått på massa secondhand i Hammersmith men det var inte direkt mycket att hurra för. Vi var inne i tre olika butiker och även om man lade ihop alla tre butikerna så hade det ändå vart mindre än Erikshjälpen i Jönköping.

När vi tittat färdigt i affärerna så gick vi till Poundland och köpte fika som vi tog med oss till Hyde park.
Det var jättemycket trafik på vägen dit.

Så det tog lång tid med bussen men tillslut kom vi fram.
Vi satte oss på en bänk och fikade och eftersom vi hade fika så fick vi ett par kompisar.

Det där är min nya kompis herr Ekis.
Han tyckte om kakor :)

När vi fikat klart och lekt färdigt med ekorrarna så åkte vi hem och åt resten av vår fish and chips som vi frös in eftersom vi inte var duktiga nog att beställa rätt haha. Sen spelade in vår låt som vi skrev härom dagen också.

Efter det så låg vi och kollade tv-serier halva natten och åt cheesecake i sängen.

dag 6

Sista dagen i London. Vi lade oss rätt sent igår kväll så vi tog det lugnt på morgonen. Sov ut ordentligt och gick upp och åt frukost tillsammans. Duschade och packade i ordning och begav oss sedan direkt till flygplatsen.

Vi kom i god tid till flygplatsen för man vet ju aldrig hur det är med trafiken i London. Men Matilda satt en stund och väntade och sen gick vi igenom passkontrollen och gick runt och kollade i alla butikerna som fanns där.

Det fanns ju massor att titta på så det gjorde inte så mycket att vi var tidiga.

Sedan begav vi oss till gaten och kom i precis lagom tid. Men det gjorde inte flygplanet. Vi fick inte gå om bord förrän några minuter efter att gaten egentligen skulle stängt och sedan fick vi stå i "flygplanskö" i en halvtimme innan vi lyfte. Det gjorde att vi var nästan en timme sena.

Men själva resan gick bra. Men att flyga går inte ihop med mitt huvud. Fick en fruktansvärd huvudvärk den här resan också.

Det kanske är trycket, jag vet inte.

Vi kom fram i alla fall och vi fick vårt bagage också även om det med tog lite tid.

Sedan gick vi ut och träffade Jakobs föräldrar som kommit för att hämta oss och så åkte vi hem.

Vi stannade och handlade lite på Ica också så att vi skulle ha lite att äta när vi kom hem.

Så nu är vi äntligen hemma igen och det känns väldigt skönt. Imorgon kan vi hämta katterna och så ska vi bara ta det lugnt.

Det har varit en väldigt rolig vecka i både Uppsala och London.

Utöver att träffa Matilda så var Dungeon, Ekorrarna och att skriva låten det som var roligast tyckte jag. Det var mysigt att ligga och kolla på film och tv-serier också :)

Sämst var museet och huvudvärken haha :P

Allt som allt så har det varit jätteroligt och jag är jätteglad över att jag har klarat av det så bra som jag har gjort.

Att åka till en stor stad som London och åka om kring i bussar och tunnelbanor, gå på stan och i affärer med hundratals människor utan någon ångest är fantastiskt. För bara ett år sedan vågade jag knappt åka buss.

Så WOOOHOOO!!!

Tangent

28 mars 2015 23:18

Flotte beskrivelser og ditto bilder!

Gnatt ^^

matilda

29 mars 2015 00:15

yeeeeey, de va så trevliigt <33333 :D:D

29 mars 2015 01:04

Jaa, det var det verkligen!!! :)

Maria

29 mars 2015 12:16

wow, otroligt bra jobbat, blir inspirerad då jag själv tycker att det är jobbigt att åka buss.
Tänkte också fråga hur din MS började. Jag har fått en massa konstiga symptom på höger sida av kroppen och läkaren på akuten misstänker MS.
Du får gärna svara i min blogg annars missar jag det :)

29 mars 2015 15:52

Tack så mycket. Ibland är det svårt att själv fatta hur långt man kommit.

Min MS började med att jag kände det som om jag trampade på något varje gång jag satte ner foten, sen fick jag känselstörningar som gjorde att mitt ben hela tiden kändes varmt.
Efter det fick jag synstörningar och sen massa myrkrypningar i benen och armarna samt att vissa delar av huden domnade bort eller kändes isande och sen fick jag "elstötar" genom ryggraden (Lehrmittes tecken), och sen fick jag tinnitus och en hörselnedsättning.
Så jag hann ha väldigt många konstiga symptom innan jag fick min diagnos.
Men känslan av att jag trampade på något var den första

Maria

29 mars 2015 16:18

Tack för svar <3

29 mars 2015 17:20

Så lite så :) Jag hoppas att du får bra besked från läkaren!

Anna

29 mars 2015 19:58

Vilken resa. Gläds med dig när jag läser och ser alla bilder. Måste kännas fantastiskt att klara resan så bra med ångest och ms. Verkligen härligt för dig!

29 mars 2015 20:09

Ja, det var verkligen jättehärligt :)

Carmen

30 mars 2015 05:55

Åh vad roligt att läsa om eran Londontripp! :-D Jättefina foton också!!

30 mars 2015 11:14

Tack tack :)

Ann Pettersson

30 mars 2015 18:08

Jag tänkte börja intervjua personer bland mina läsare och andra bloggare med psykisk ohälsa! Anledningen är att jag vill lära känna er lite bättre, och för att fler ska hitta till och förhoppningsvis gilla era bloggar OCH att öka kunskapen om Psykisk Ohälsa i samhället. Vill du bli intervjuad? Kontakta mig genom att lämna en kommentar eller maila på anntjernstrom@gmail.com Frågorna ligger uppe på min blogg om du vill kolla in dom först!

30 mars 2015 18:25

Låter som ett bra initiativ :)

Alice

31 mars 2015 19:41

Otroligt bra video. Tänkte att du kanske kunde göra ett inlägg om den, med egna tankar/erfarenheter osv. Menar bara som ett tips, fall att du kanske skulle ha hjärnsläpp eller så nån dag. För trots att du är otroligt modig ocg duktig som informerar om detta kanske det behövs att folk ser att även andra varit med om de. kanske tar bort skammen lite.
Kram

1 april 2015 13:31

Tack så mycket för ditt tips :)
Det är jättekul att få lite tips och höra vad som är intressant för läsarna att läsa.